کد خبر: ۹۵۳۸
۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

شادی مردم از شنا در استخر پارک ملت

در ضلع شرقی بوستان بزرگ شهر و در ورودی خیابان امامت، استخر پیر و قدیمی شهر واقع شده است که قدمتش به پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و به همین واسطه، بزرگ و کوچک با آن خاطرات ریز و درشتی دارند.

آسمان آبی با ابر‌های سفید کومولوسی به گرمای طاقت‌‎فرسای تابستانی در آخرین روز‌های بهار، حال‌وهوای دیگری بخشیده است. بوستان بزرگ شهر مثل هر روز در رینگ کناری شاهد راهپیمایانی است که این مسیر را به نیت ورزش می‌پیمایند و با ضرباهنگ خاصی در حال ورزش و نرمش هستند.

در ضلع شرقی بوستان بزرگ شهر و در ورودی خیابان امامت، استخر پیر و قدیمی شهر واقع شده است که قدمتش به پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و به همین واسطه، بزرگ و کوچک با آن خاطرات ریز و درشتی دارند؛ خاطراتی که حالا با بازگشایی آن برای بسیاری از شهروندان زنده شده است.

استخر روباز بوستان بزرگ ملت چند روزی است که بازگشایی شده است و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ سوژه‌ای که بهانه‌ای شد تا به سراغ آن برویم و یک نیمروز آب‌تنی لذت‌بخش در دل استخر پیر شهر را تجربه کنیم؛ تجربه‌ای که لابه‌لای آن با شهروندان و مسئولان هم پیرامونش هم‌صحبت شدیم.

 

درباره استخر قدیمی شهر

بیش از نیم قرن! این تنها آماری است که از تاریخچه استخر قدیمی شهر در دست است؛ استخری که بسیاری از مردم از آن خاطره‌های مختلفی دارند؛ استخری واقع در دل بزرگ‌ترین بوستان شهر که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و مکانی به یکی از استخر‌های خاطره‌انگیز و جذاب روباز شهر بدل شده است. البته اکنون مشهد استخر روباز چندانی ندارد و شاید بازگشایی همین استخر برای علاقه‌مندان به این معنا باشد که می‌توانند بار دیگر هیجان آب‌تنی لذت‌بخش در دل گرمای تابستان را تجربه کنند.

آقامحمدجواد که مویی سفید کرده است و خودش را برای ورود به استخر آماده می‌کند، در این‌باره جمله زیبایی می‌گوید: «وقتی توی دل گرما به آب می‌زنی، می‌فهمی خنکی یعنی چی.»

 

بازگشایی به وقت تابستان

استخر بوستان ملت زیر نظر شهرداری مشهد فعالیت می‌کند و هرسال با فرارسیدن فصل تابستان بازگشایی می‌شود؛ خبری که چند روز پیش معاون سلامت و تربیت بدنی شهرداری مشهد از آن سخن به میان آورد و حالا یکی‌دو روزی است که شهروندان می‌توانند از این استخر قدیمی و صمیمی استفاده کنند.

سیدحسین غیاثی درباره اهداف بازگشایی و راه‌اندازی این استخر گفت: افزایش نشاط اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت از اهداف مهم بازگشایی این استخر است. این استخر تنهامجموعه آبی روباز مشهد محسوب می‌شود و ۵۴سال قدمت دارد و با قرارگرفتن در دل بوستان ملت، فضایی مطبوع را برای شهروندان علاقه‌مند ایجاد کرده است.

 

شنا در دل بزرگ‌ترین بوستان شهر

 

استخری برای مردم، برای تشکل‌ها

پیمان مهرپویان مدیر استخر بوستان ملت است؛ جوانی ورزشکار که در ایام تابستانی سروکارش با بوستان قدیمی شهر و استخر روباز آن است.

مهرپویان درباره ساعت کار استخر و چندوچون استفاده از آن اظهار کرد: استفاده از این استخر از ساعت ۶ تا ۲۰ برای عموم شهروندان آزاد است و بلیتش ۷۰ هزار تومان است. البته در این میان تشکل‌های فرهنگی حاشیه شهر هم با هماهنگی با سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری مشهد می‌توانند ساعت‌هایی از استخر را به‌صورت اختصاصی یا عمومی در اختیار بگیرند و از آن استفاده کنند. 

وی در پاسخ به این سؤال که استخر تا چه مدتی باز خواهد بود، گفت: تا زمانی که استقبال مردمی داشته باشیم، استخر باز خواهد بود. گاهی از اواسط شهریور هوا سرد و استخر زودتر تعطیل می‌شود و گاهی هم تا اواخر شهریور هوا گرم است و مردم از استخر روباز استقبال می‌کنند.

 

استعدادیابی در حضور موسپیدان

یکی از ویژگی‌های جذاب استخر روباز بوستان ملت علاوه بر فضای زیبای جنب چرخ‌وفلک و شهربازی، استاندارد‌های مناسب آن برای برگزاری مسابقات رشته شناست؛ به‌شکلی که مسئولان تربیت‌بدنی شهرداری مشهد بار‌ها اعلام کردند که چنانچه هیئت متبوع تمایل داشته باشد، می‌تواند در این استخر مسابقات شنا برگزار کند؛ کاری که پارسال هم یک‌بار رقم خورد و نشان داد ظرفیت‌های این استخر علاوه بر ظرفیت‌‎های بخش همگانی در بخش حرفه‌ای هم صاحب مزایایی است.

حسین غیاثی، معاون سلامت و تربیت‌بدنی شهرداری مشهد، در این‌باره گفت: با توجه به ظرفیت مجموعه آبی روباز بوستان ملت، این استخر برای برگزاری طرح‌های استعدادیابی و مسابقات استانی و کشوری در زمینه ورزش‌های آبی با مشارکت هیئت‌های مربوط از آمادگی لازم برخوردار است.

یکی از اتفاقات جذاب استخر روباز بوستان ملت، حضور موسپیدان ورزش استان در آن است؛ جایی که معاونت سلامت و تربیت‌بدنی شهرداری مشهد با همکاری و هماهنگی مدیریت استخر دو تن از پیشکسوتان ورزش و فوتبال استان را برای ریش‌سفیدی و بزرگ‌تری در این مجموعه به خدمت گرفتند.

عباس پروانه و عباس آریک پیشکسوتان نامدار فوتبال مشهد هستند که این روز‌ها در خنکای استخر روباز بزرگ ملت بزرگ‌تری کرده و به ورزش همگانی شهر خدمت می‌کنند.

 

استقبال از یک خدمت عمومی

گروه کوچولو‌های مسجد وارد می‌شوند و در کسری از ثانیه در رختکن تعویض لباس هیاهو و هیجانی به پا می‌کنند. وقتی از عباس پروانه می‌پرسیم، می‌گوید اینها بچه‌های یکی از تشکل‌های فرهنگی حاشیه شهر هستند که با هماهنگی سازمان فرهنگی‌اجتماعی بلیت یک سئانس استفاده از استخر را گرفته‌اند و امروز میهمان ما هستند؛ بچه‌هایی که از دل مسجد آمده‌اند تا لحظات شادی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

محمدصالح که سرپرستی بچه‌ها را به عهده دارد، می‌گوید: ما با بچه‌های مسجد ماهی یک‌بار به استخر می‌رویم و واقعیت آن است که خیلی منتظر بودیم تا استخر روباز پارک ملت باز شود. زیرا این استخر حال‌وهوای متفاوتی دارد. وی بیان می‌کند: آب‌تنی در هوای تازه حال متفاوتی دارد.

البته در میان کسانی که برای تجربه یک نیمروز آب‌تنی در بوستان بزرگ شهر آمده‌اند، برخی هم به‌صورت آزاد و به‌عنوان شهروندان عمومی در آب شنا می‌کنند. جواد که همراه رسول، رفیقش، آمده است، می‌گوید: پارسال از سه ماه تابستان ده‌دوازده روز به این استخر آمدیم و امسال هم تا شنیدیم استخر باز شده است، آمدیم. آب‌تنی در استخر روباز می‌چسبد و عمدتا سعی می‌کنیم با رفقا بیاییم تا بیشتر خوش بگذرد.

ساعت که به ظهر و هوا که به گرما نزدیک می‌شود، رفته‌رفته بر شمار شهروندانی که برای شنا به استخر روباز بوستان بزرگ شهر می‌آیند، افزوده می‌شود. اینجا بوستان بزرگ ملت است؛ استخر روباز قدیمی و پیر شهر که دوباره جانی تازه گرفته است.

 

* این گزارش پنج‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۴۲۴۴ روزنامه شهرآرا صفحه ۶ و ۷ ورزشی چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44